Remek Anya

Anyának lenni jó!

Korai tanulás: eljött már az ABC és az 123 ideje?

Akár lassan itt az iskolába való járás ideje, akár nem gyermeked elkezdhet érdeklődést mutatni az ABC, a számok, alakzatok és színek tanulása iránt. Előfordulhat, hogy a tanulás még korai, de érdemes megfontolni, hogy apránként megmutatsz neki dolgokat az alapján, hogy mi is érdekli.

Ha a kisgyermeked minden alkalommal, amikor találkozik „az ő” különleges betűjével, és azt kiáltja, hogy „A mint alma!”, akkor becsempészhetsz néhány egyszerű ABC-vel kapcsolatos leckét a mindennapokba. Nincs szükség külön leckékre vagy kvízkérdésekre – sőt, hagyd ki a tananyagot teljesen. Ehelyett engedd meg, hogy a betűk megtanulása természetes módon, a mindennapi érintkezés és játék révén történjen meg. Mivel sok játékban (és oktató tévéműsorban) szerepelnek betűk, számok és más fogalmak, meglepődsz, hogy alapvetően mi mindent nem tud még!

A legfontosabb, hogy a gyermek kíváncsiságára hagyatkozzunk, ahelyett, hogy ráerőltetnénk az ábécét. Nem minden gyereknek tetszik most az ABC, és ez nem is baj. Az idő a Te oldaladon áll!

ABC mindenfelé

A legjobb kiindulópont: természetesen a gyermeked neve! Írja gyakran (rajzokra, címkékre, krétatáblákra vagy a fürdőkádban szappanceruzával), tegye ki (a hálószobája ajtajára vagy a ruhásszekrényben lévő kampó fölé), és mutasson rá (a kapott csomagokon és amikor a könyvekben látja). Betűzze ki hangosan. Hagyd, hogy a betűket lekövethesse, miután leírtad őket, és ismertesd meg vele az ABC többi betűjét ábécéskönyvek, mágneses betűk és „környezeti” olvasmányok – közlekedési táblák, müzlisdobozok stb. segítségével. A játékpolcok és más tárgyak felcímkézése a lakásban segít neki, hogy a betűket és a szavakat az általuk képviselt tárgyakhoz kapcsolja – az ábécé tanulása a javából!

Az 1-es (és a 2-es és a 3-as) számra figyelvén

Ahogyan a betűkre is rámutatsz, ugyanezt tedd meg a számokkal is a korai tanulás során. Számolj, miközben segítesz neki felvenni a kesztyűt és a zoknit, vagy felhajtod a pulóverét; számolj, miközben sajtkockákat teszel a tányérjára; számolj, miközben nézed, ahogy egy, kettő, három mókus kergeti egymást a parkban. Gondolkodj hangosan: „Négy ember van a családunkban, ezért négy tányérra van szükségünk a vacsoraasztalnál.” Énekeljetek számolós dalokat például „Egy krumpli, két krumpli” vagy „Tíz kis majom ugrál az ágyon”. A rendezés (a fürdőjátékok), az osztályozás (formák), a csoportosítás (a plüssállatai), a párosítás (a zoknijai) és a minták készítése szintén matematikát megelőző készségek.

A szivárvány színei

A kisgyerekek imádják a színeket, a játékoktól kezdve az edényeken át a ruhákig és a zsírkrétákig – így nem lehet túl nehéz sok szép árnyalatra rámutatni a ház körül és azon kívül. További nagyszerű lehetőségek a színek megismerésére: Vásárolj vízfestéket, hogy néhány egyszerű leckét tudj adni a színkeverésről (kék + sárga = zöld, például). Vagy, ha gyermeked játékra kész, fontold meg, hogy egy napot egy színnek szentelj: viselj piros ruhát, egyetek piros ételeket, játsszatok piros játékokkal, színezzetek piros zsírkrétákkal, nos, mondjuk egy piros képet.

korai tanulás
A korai tanulás során rajzoljatok különböző alakzatokat különböző színű ceruzákkal

Alakzatokra fel!

Miközben a gyermek a formaszortírozóval játszik, vagy építi a kockákat, említsd meg a formák nevét – még az olyan bonyolultabbakat is, mint az „ötszög” vagy a „trapéz”. Vagy szerezz be néhány egyszerű süti kivágót, és süssetek együtt egy adag édes süteményt. Rajzolás közben készítsetek egy négyzetet vagy kört, amit a gyermeked lemásolhat. Vagy mutasd meg neki, hogyan lehet egy négyzetből házat vagy egy körből arcot csinálni.

Milyen más ötletetek vannak még? Az alakzatok keresése is szuper játék ha éppen vártok valamire. Meglepődhetsz, hogy a kis nyomozód mit tud kiszúrni a kis szemével!

Összefoglalás

Lehet korai a tanulás, de lehet, hogy nem. Az biztos, hogy ha gyermeked érdeklődést mutat a számok a betűk, színek vagy alakzatok iránt, egy kis játékos tanulás nem árthat meg.